Să facem o poză!

Vă prezint câteva idei care au fost prezentate în cadrul grupului de lucru SSMR. Mă iertați pentru că voi face un rezumat scurt dar voi dezvolta în viitor. Nu am notat tot!

  1. Dl profesor Cicu ne-a povestit care sunt pașii importanți pentru elaborarea unui bun manual de gimnaziu pentru clasa a 5 a. Ar fi ideal să se țină cont cu strictețe de nota de prezentare a programei școlare( trebuie să se cunoască profilul psihologic al elevului, nevoile sale ) și să se se cunoască programa școlară pentru clasa a 4 a dar și pentru clasele a 6 a, a7 a și a 8 a. Astfel că, manualul trebuie să devină un intrument de lucru, să fie pentru elev. El trebuie să conțină și soluții ingenioase, elegante. Nu trebuie să ne ferim de răspunsurile greșite ale unor elevi. Manualul trebuie să aibă continuitate, limbaj adecvat vârstei. Conținuturile trebuie să aibă o puternică încărcătură practică. Matematica sprijină și influențează toate celelalte științe. De asemenea, manualul trebuie să implice activ elevul și să nu fie expozitiv. Ar fi fost bine ca manualul să fie foarte colorat dar nu ne poate realiza acest lucru deoarece finanțarea este doar 5 euro pe manual, nu 20 de euro ca în Occident. Ar trebui să conțină și teste Pisa.
  2. Dl profesor Ciprian Neta atrage atenția că există elevi care rămân în urmă și că manualul trebuie să-i ajute să recupereze. De asemenea, și elevii preocupați de matematică nu trebuie să fie plictisiți de conținuturile manualului. La clasa a 5 a este recomandat să se evite folorirea ecuațiilor și să se folosească metodele aritmetice de rezolvare a ecuațiilor: metoda reducerii la unitate și metoda figurativă. Sunt interesante problemele care au rezolvări graduale ca nivel de dificultate: se începe cu ceva ușor și apoi se complică cerințele. Este nevoie de implicarea părinților? În Franța există manuale și pentru părinți.
  3. Dl. profesor Radu Gologan spune că un copil la 10-11 ani nu înțelege că orice afirmație trebuie demonstrată complet. El trebuie să deducă din câteva exemple o regulă. Nu trebuie folosite prea multe litere în locul numerelor.
  4. De la Editura Corint, dna Toader spune că de la Minister sunt dați 9 lei pentru un manual, dar că este important că predomină factorul calitate (el trebuie să ia 72 puncte calitate și 5 puncte financiar). Manualul digital va conține manualul clasic și animații.
  5. Dl profesor Mihai Bălună începe expunerea cu vorba  preferată a profesoarei îndrăgite din liceu : „Să facem o poză!”, arătând importanța metodelor intuitive în predarea matematicii. Pașii de urmat pentru o predare eficientă ar fi următorii: formulăm definiții, descoperim proprietăți, facilităm reținerea unor rezultate, intuim/formalizăm rezolvarea problemelor.
  6. Dl profesor Gherghe Cătălin este de părere că nu există lecție bună de matematică fără desen. Și teorema lui Fermat o putem arăta folosind un desen. Ecuațiile unui sistem liniar sunt ecuațiile unor drepte și este bine să discutăm grafic soluțiile. Și grupul ar putea fi prezentat ca un grup de transformări geometrice.
  7. Dl profesor Doru Ștefănescu a prezentat o mică cronologie a matematicii. A amintit de cartea: Cronologia lui Carl Boyer. Este crucial rolul lui Traian Lalescu în dezvoltarea matematicii românești. Pentru atragerea elevilor putem aminti că o muscă a contribuit la dezvoltarea geometriei analitice. Astfel că, Rene Descartes, fiind bolnav în pat se întreba cum spune unde este musca prietenului său și astfel i-a venit ideea de reper. Cum s-a ales să se noteze necunoscuta cu x? Există 2 ipoteze : că ar veni de la arabi litera hi care înseamnă cel necunoscut sau că mașina de scris avea x mai puțin folosit și astfel se imprima mai bine.
  8. Dl profesor Alexandru Negrescu vorbește despre frumusețea matematicii și despre puterea ei de a atrage elevii . După părerea dumnealui singura tehnică inovativă de predare a matematicii ar fi folosirea calculatorului în predare. El ne-a arătat și cartea ”Aritmetica elementară pentru clasele elementare” a lui Spiru Haret din 1893, carte care se găsește pe net. Tot el subliniază nevoia copilului de a se juca și chiar nevoia de a greși. De văzut cele zece nevoi ale educației clasificate de Solomon Marcus. Se prezintă informații despre numărul de aur, notat cu phi de la sculptorul grec Fidias. Astfel, în joacă elevii pot  măsura diferite distanțe și compara cu numărul de aur. Exemple de probleme practice: O populație de delfini crește cu 4,6% pe an. În câți ani se va dubla?Cum determinăm înălțimea unui copac folosindu-ne de o găleată cu apă? Mai multe detalii găsiți pe alexnegrescu.wordpress.com
  9. Dl profesor Gherghe Cătălin prezintă câteva probleme de tip Fermi. Detaliază un model de rezolvare a problemei : Câte celule are corpul tău? Se arată și importanța greșelilor în învățarea matematicii. De ce elevul face aceste greșeli și cum să le corecteze? Ar trebui făcută o anamneză ( ce știe elevul, ce clasă este), pus un diagnostic (de ce a greșit) și un tratament (să arăți de ce nu este corect). Pe la 1950, în SUA, a început să se publice în magazinul matematic câteva desene  care sugerau un adevăr matematic. Așa au apărut demonstrațiile fără cuvinte. Se prezintă demonstrația fără cuvinte a teoremei lui Thales. Care este suma măsurilor unghiurilor unei stele cu 5 colțuri?
  10. Prezentarea dlui profesor Boskof mi-a adus aminte de o glumă: : Domnule Einstein,îmi puteți explica și mie teoria relativității în cinci minute? La această provocare,Einstein ar fi răspuns :Eu,doamnă,aș putea să vă explic teoria relativității în cinci minute, însă dumneavoastră v-ar trebui 20 de ani ca să întelegeți ceea ce v-am spus eu….   Despre teoria relativității s-a discutat. 
  11. Dl profesor Radu Gologan a povestit despre matematica și calculator. S-au prezentat aplicații din Excel: cum putem genera numerele naturale, puterile, numerele lui Fibonacci, paradoxul lui Zenon. Este important de știut că fenomenele din economie au o evoluție exponențială. Datele statistice încep cu cifra 1 în proporție de 30%, ajungând chiar la 1% la cifra 9. Să prezentăm fractalii elevilor. O bucată de hiperboloid cu o pânză ar fi acoperișul gării din Predeal. De reținut programele: goodnotes, educreation, wolfram, quickgraph, mathpad.
  12. Dl profesor Gherghe propune să insistăm pe partea discretă a  matematicii. O schimbare de paradigmă ar fi ca noțiunile să fie explicate foarte bine. Trebuie să se țină cont și de egalitatea de șanse: un copil modest din mediul rural trebuie să aibă aceleași competențe ca elevii de vîrsta lui din mediul urban. Și au mai fost multe spuse.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s