CRĂCIUN FERICIT!

Pictura 1

Pictura Nașterea Mântuitorului, realizată de Zanobi Strozzi în perioada 1433 – 1434 face parte din ansamblul picturilor de altar, fiind una dintre ”picturile de bordură inferioară”, a polipticului altarului.

Nașterea Mântuitorului, tempera și aur pe lemn,  Zanobi Strozzi, 1433 - 1434

Nașterea Mântuitorului, tempera și aur pe lemn, Zanobi Strozzi, 1433 – 1434

 

Pictura 2

Continuăm cu o frescă sub forma unui sector de cerc executată de Botticelli  pe fața interioară a timpanului de la intrarea în biserica Santa Maria Novella din Florența. Este oNaștere a Mântuitorului, executată între 1476 – 1477, aproape contemporană cu tabloul precedent.

Nașterea Mântuitorului, frescă, Sandro Botticelli, 1476 - 1477

Nașterea Mântuitorului, frescă, Sandro Botticelli, 1476 – 1477

 

Pictura 3

Un tablou, în care se află exclusiv Familia Sfântă, fără îngeri, fără animale, este cel prezentat în continuare. A fost pictat de către Lorenzo Costa cel Bătrân, în jurul anului 1490.

Nașterea Mântuitorului, tempera pe lemn, a doua jumătate a sec. XV, Lorenzo Costa

Nașterea Mântuitorului, tempera pe lemn, a doua jumătate a sec. XV, Lorenzo Costa

Pictura 4

Un mesaj asemănător mi se pare că transmite artistul Lorenzo Lotto în picturaNașterea Mântuitorului. El și-a realizat tabloul în 1523, în plină afirmare a Renașterii, construcția scenei fiind mai ”dinamică”.Nașterea Mântuitorului, ulei pe lemn, 1523, Lorenzo Lotto

Nașterea Mântuitorului, ulei pe lemn, 1523, Lorenzo Lotto

 

Ultimul tablou din seria celor care se ocupă de sentimentele din intimitatea Sfintei Familii la Nașterea Mântuitorului este tabloul lui Luca Giordano pictat în 1650. Mai mult de un secol îl separă de opera lui Lorenzo Lotto, timp vizibil în diferența dintre stilul Renașterii și stilul baroc.

 

Nașterea lui Isus, ulei pe pânză, cca 1650, Luca Giordano (1634 – 1705)

Nașterea lui Isus, ulei pe pânză, cca 1650, Luca Giordano (1634 – 1705)

 

 
Noapte liniștită! Noapte sfîntă!
Păstorilor le-a fost vestit întâi
Prin cântec îngeresc de Aleluia
Care răsună tare până-n depărtări
Spunând Cristos Salvatorul este aici!
 
 Evanghelia după Luca relatează Nașterea Pruncului Isus și felul în care îngerul Domnului le vestește păstorilor marea bucurie, ”Că, în orașul lui David, astăzi vouă s-a născut un Mântuitor, care este Christos Domnul” (Luca 2,11).

Pictura 6

Federico Fiori în tabloul său Nașterea Mântuitorului surprinde momentul în care cineva apare la ușa staulului, iar Sfântul Iosif îl invită cu un gest larg să intre.Nașterea Mântuitorului, ulei pe pânză, 1597, Federico Fiori.

Nașterea Mântuitorului, ulei pe pânză, 1597, Federico Fiori.

Pictura 7

Un alt ”tablou de tranziție” este Nașterea Mântuitorului pictat de Maarten de Vos(1532 – 1603), un pictor și desenator important din Antwerpen (Anvers, Belgia de azi, Flandra în XVI).

Nașterea lui Isus, Catedrala din Anvers, 1577, Maarten de Vos,

Nașterea lui Isus, Catedrala din Anvers, 1577, Maarten de Vos,

 

Pictura 8

Primul tablou din această a doua serie, care este numit Adorația păstorilor, a fost pictat de Georges de La Tour între 1644 și 1649. În prezent se găsește la Muzeul Louvre din Paris.

Încheierea prezentării lui François Solesme este deosebit de inspirată: ”Adorația păstorilor are ceva dintr-un cor ale cărui voci se topesc într-o tăcere înflăcărată.

Adorația păstorilor, aprox. 1645, ulei pe pânză, Georges de La Tour

Adorația păstorilor, aprox. 1645, ulei pe pânză, Georges de La Tour

 

Muzeul de Artă al României găzduiește azi trei opere ale lui El Greco, Doménikos Theotokópoulos, pictorul grec născut în Creta (1541) și mort în Toledo (1614) în patria sa adoptivă: Martiriul Sfântului Mauriciu, Închinarea păstorilor și Logodna Mariei.

Adorația păstorilor, cca. 1600, El Greco, MUzeul de Artă București

Adorația păstorilor, cca. 1600, El Greco, MUzeul de Artă București

Pictura 10

Un alt tablou încărcat de mister și simboluri este Adorația păstorilor pictat deLorenzo Lotto. Artistul s-a născut la Veneția (1480) și s-a stins din viață la Loreto (1556).

Adorația păstorilor, aprox 1534, Lorenzo Lotto

Adorația păstorilor, aprox 1534, Lorenzo Lotto

Cheia tabloului Lui Lorernzo Lotto

Pictura 11

Bucuria stârnită de Nașterea lui Mesia este convingător ilustrată  de Adorația păstorilor opera lui Correggio. Adorația păstorilor, tablou de altar, ulei pe lemn, Correggio, 1528-1530

Adorația păstorilor, tablou de altar, ulei pe lemn, Correggio, 1528-1530

Pictura 12

 

Adorația păstorilor, frescă, Domenico Ghirlandaio, 1482 – 1485

Adorația păstorilor, frescă, Domenico Ghirlandaio, 1482 – 1485

 

 

Pictura 13

Adorația Magilor realizată de Albrecht Dürer în 1504 este o pictură în ulei pe un panou de lemn având dimensiunile de 114cm x 99cm, păstrată azi la Galeria Uffizi din Florența.

Adorația Regilor-Magi, ulei pe lemn, 1504, Albrecht Dürer

Adorația Regilor-Magi, ulei pe lemn, 1504, Albrecht Dürer

 

Pictura 14

Un alt tablou care prezintă o Închinare a Regilor-Magi într-o atmosferă calmă și intimă, este cel pictat de flamandul Hugo Van der Goes.

Adorația Regilor-Magi, ulei pe lemn, 1470 - 1475, Hugo van der Goes

Adorația Regilor-Magi, ulei pe lemn, 1470 – 1475, Hugo van der Goes

Pictura 15

Un tablou din categoria celor care prezintă închinarea magilor cu un ”fast regal”, iar Maria Îl prezintă pe Pruncul Isus unei mulțimi de oameni (Epifanie), este Adorația Regilor-Magi pictat de Domenico Ghirlandaio în jurul anului 1487. Este o pictură de mari dimensiuni (285cm x 243cm), pictată în tempera pe lemn pentru altarul bisericii dinSpitalul Inocenților.

Adorația Regilor-Magi, tempera pe lemn, Domenico Ghirlandaio, 1488

Adorația Regilor-Magi, tempera pe lemn, Domenico Ghirlandaio, 1488

 

Pictura 16

Al doilea tablou, în care închinarea magilor se face cu mare fast, este Adorația Regilor-Magi pictat de Sandro Botticelli în jurul anului 1475.

Adorația Regilor-Magi, tempera pe lemn, Sandro Botticelli, 1475

Adorația Regilor-Magi, tempera pe lemn, Sandro Botticelli, 1475

 

Poate este vorba despre Credința fiecăruia, poate este vorba despre talentul artiștilor, poate este vorba în ultimă instanță despre profunzimea tratării unei teme și nu despre o comandă ce trebuie onorată pentru a primi recompensa financiară a efortului. Nu are rost să căutăm motivele care-i făceau pe oamenii acelei epoci să se exprime pe ei înșiși atât de diferit în pictură. Oare îi înțelegem pe contemporanii noștri de ce sărbătoresc în feluri atât de diferite Crăciunul de azi, Nașterea Mântuitorului de ”mai dăunezi”?

Text preluat de pe siteul https://ioansoran.wordpress.com/2012/12/15/cum-intelegem-mesajul-nasterii-mantuitorului/#comment-467

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s